יום חמישי , אפריל 18 2024
על בהונות מאת אילנה וייזר-סנש

על בהונות

ספר חדש – הוצאת הקיבוץ המאוחד

 

אילנה וייזר-סנש

 

על בהונות

רומן

254 עמ' * 88 ש"ח

 

גם אחרי שפנו איש לדרכו ממשיך אוריאל, אהוב נעוריה של נעמי, לעקוב אחריה בעיקשות: הוא כותב אליה, שותק אליה בטלפון, קשוב לנשימתה, מתעד את לכתה ובואה ומבטיח איחוד מחודש ומזהיר. במשך שנים נעמי כבולה, ממתינה ונזהרת. היא עושה כל שביכולתה לשכוח או להישכח, לקיים מראית עין של חיים עצמאיים ולשמש אֵם ראויה לדנה, בתה העקשנית, המסרבת לחוש בסכנה האורבת לשתיהן.  

 

ואז, ביום בהיר אחד, אוריאל נעלם, אבל במקום לחוש הקלה ושחרור נותרת נעמי חסרה וחרדה, ולבה מנחש שרק לקח לעצמו הפוגה, והנה, עוד מעט – אולי עוד היום, אולי בעוד רגע – ישוב ויתבע את עלבונו. בעודה תוהה על מסתורין היעלמותו, היא נכבשת באהבה חדשה ומפתיעה, שפורעת שגרה מוקפדת, ארוכת שנים.

האם יודעת נעמי בלבה שאיחרה את המועד? שהיא זו שחוללה הכול? האם תוכל לחיות בלי אוריאל? האם תוכל לעמוד בגילוי סוד היעלמו?

 

שלוש הדמויות הללו –  האֵם, בתה ואהוב לשעבר, מוצאים  עצמם לכודים בתוך משולש בלתי אפשרי של תשוקה וכמיהה לשחרור, כשסוד אחד, מרחף  על ראשיהם כמשקולת שמאיימת להישמט ולרסק הכול.   

 

גיבורי ספרה של אילנה וייזר-סנש, כמו גיבורי חייה, מתהלכים "על בהונות", נתונים בסחרחרת של דמויות יצירי טראומה אישית והיסטורית. הדמויות הן תאומי נפש אינצסטואליים הלכודים זה בזה, רדופים ושבויים עד סופם. כמותם, הסופרת, שבוייה אף היא בתוך נתיב מורעל של סיפור אישי ומשפחתי שלא היה ממנו מפלט עד שהביאה את עלילת ספרה אל הדפוס.

 

הרומן "על הבהונות" הוא סיפור אהבה אובססיבית שמבוסס על סיפור אמיתי. גם וייזר סנש, כמו גיבוריה חוותה בצעירותה אהבה שאי אפשר היה להניח לה. סיפור אהבה שנמלטה ממנו זמן מה לפני נישואיה המשיך לרדוף אותה, מתחבט בתוכה, מסכן ומבקש  לכבוש מקום  שרק  הספר שהחלה לכתוב איפשר להרגיע. יותר משלושה עשורים נאבקה המחברת בניסיון להבין את האובססיה של הכתיבה הסיזיפית של רומן שהתעקש להיכתב שוב ושוב עד לסיומו ואת האחיזה של אנשים בטראומות עבר כדי להחיות את התאווה לחיים בתוך שיגרה מנוונת, את מערכת היחסים שלה עם בן זוגה, את החיבור המשפחתי שנשאב ללא הרף בחזרה אל הטראומה, כמו גם את מערכת היחסים המעיקה המסוכנת של נעמי ואוריאל, ואת מקומה של החיות שמשתמרת לכאורה באהבה נושנה בתוך שגרת יחסים עם בן זוג.


 

על בהונות הוא ספרה השלישי של אילנה וייזר-סנש. קדמו לו חלונות כפולים (ידיעות אחרונות)

ומתוך הגוף (הוצאת הקיבוץ המאוחד). כמו כן כתבה את התסריט לסרט אמא של ולנטינה (בשיתוף עם הבמאי אריק לובצקי), על פי סיפור של סביון ליברכט.  הסרט זכה בפרס ראשון בפסטיבל הסרטים היהודי בברלין. המחזה השתיקה (נכתב בשיתוף עם המחזאי ניב כהן) עלה בתיאטרון חיפה. זכתה בפרס על מחזה הילדים פחד, שהוצג במסגרת פסטיבל סרסוטה לתיאטרון ילדים בפלורידה, ארה"ב. סיפורים קצרים ומאמרים פרי עטה נדפסו בירחונים, במוספי עיתונים ובאסופות מאמרים. כתבה מאמרי ביקורת למוסף "ספרים" של עיתון הארץ. מפרסמת בלוג שבועי העוסק בספרות, כתיבה, יצירתיות ואמנות.

 

יש לבדוק גם

הבריחה לשומקום

  הבריחה לשומקום ספר נוער מאת: עמלה עינת עורכת: יונה טפר הוצאת הקיבוץ המאוחד בשיתוף …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.