יום שישי , אפריל 19 2024

פברואר בערוץ ההיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה – היילייטס פברואר 2016

 

סדרות חדשות!

"מלחמת האזרחים בצבע" ימי חמישי, בשעה 22:10, החל מ-18 בפברואר. בכורה!

מיני-סדרה מושקעת ויוקרתית, המגוללת את סיפור מלחמת האזרחים האמריקנית בין הצפון לדרום, כפי שטרם נראה בעבר על מסכי הטלוויזיה. כשליוצרי הסדרה ניתנה גישה חסרת תקדים לארכיונים פרטיים וממשלתיים ובאמצעות שימוש בטכנולוגיה חדישה, למעלה מ-500 תמונות נדירות ביותר בשחור-לבן, עברו המרה ממושכת לצבע, כדי להמחיש לצופים בבית את סיפור המלחמה הקשה, שהגדירה ועיצבה את אופייה של האומה האמריקנית לעד.

 

"ליפו ופיטבול" ימי שלישי, בשעה 22:30, החל מ-2 בפברואר. בכורה!

סטיב "פיטבול" טרימבולי, הוא מכונאי רכב מצטיין שבנה את עסק המכוניות שלו בלונג איילנד בשתי ידיו. ניזאמודין "ליפו" אוליה מבנגלדש, הוא מעצב מכוניות בעל שם עולמי, המתמחה בשדרוג מכוניות ישנות למכוניות-על תוך שימוש בכלים ישנים. יחדיו, השניים משתפים פעולה בהפיכת גרוטאות מוטוריות ליהלומים על ארבעה גלגלים במחיר שווה לכל נפש, המאפשר לאנשים מהשורה להגשים חלום אמריקני פופולרי: להיות בעליה של מכונית בעיצוב אישי.

 

סרטים דוקומנטרים בבכורה!

 

"המרוץ לצמרת של דונלד טראמפ" יום שני, 1 בפברואר, ב-21:20 בכורה!

ערב הפריימריז לנשיאות ארה"ב ב-2016, נשדר תעודה מרתקת על המועמד מעורר המחלוקת, שפשוט לא ניתן להתעלם ממנו: דונאלד טראמפ, תופעה אמריקנית ייחודית. מה מניע אותו? מה עומד מאחורי האובססיה שלו לכוח? איזה סוג מנהיג יהיה אם ייבחר? נבחן כיצד הצליח טראמפ לכבוש את ניו-יורק בסערה, לשרוד התרסקות כלכלית מתוקשרת, שתי מערכות נישואין כושלות, ולהמציא את עצמו מחדש כאחד האייקונים הבולטים בתרבות האמריקנית.

 

"בריחה מאלקטרז: סיפור אמיתי" יום ראשון, 28 בפברואר, ב-21:20. בכורה!

ב-11 ביוני 1962, נמלטו שלושה אסירים מבית הכלא הנוקשה ביותר בארה"ב. למעלה מ-50 שנה לאחר הבריחה  הנועזת מאלקטרז, נותרה תעלומה שמציתה עד היום את דמיונם של האמריקאים. הייתכן שהאסירים שברחו שרדו? כעת, לאור עדויות חדשות ועם שיתוף פעולה ראשון ויוצא דופן של בני משפחות הנמלטים, ערוץ ההיסטוריה פותח מחדש את המקרה. החקירה החדשה תיקח אותם למסע לאורכה ולרוחבה של ארה"ב בניסיון לפענח את התעלומה.

 

עונות חדשות של סדרות אהובות!

"ענתיקות על הדרך – עונה 9" ימי שני, בשעה 21:20, החל מ-8 בפברואר. בכורה!

מייק וולף ופרנק פריץ, ממשיכים לחרוש את ארה"ב לאורכה ולרוחבה המלוא המרץ בחיפוש אחר המציאה הבאה, בפרקים חדשים של סדרת הלהיט. בין עלילותיהם: בניו-יורק, הצמד נושא ונותן עם אספן ותיק ובתו, שמתגלים כסוחרים קשוחים במיוחד. מייק מציע הצעה רצינית בעבור המצאה נדירה של הממציא תומאס אדיסון. אוסף עצום של פריטים הקשורים לבירה, גורם לפרנק להזיל ריר…

 

"היסטוריה למכירה – עונה 17" ימי שני, בשעה 22:10, החל מ-8 בפברואר. בכורה!

הכוכבים הגדולים של ערוץ ההיסטוריה, צ'אמלי והגברים לבית הריסון – ריק, קורי ו"הזקן", חוזרים בפרקים חדשים על מעללי חנות המשכון לאס וגאס. בין הפריטים למכירה, בעונה ה-17(!) של הסדרה המצליחה: מודל רכבת שהשתייך לזמר האגדי ג'וני קש, אינקובטור לתרנגולים מהמאה שעברה, רובה יפני עתיק מהמאה ה-16, חרבות מימי הקיסר נפוליאון בונפארטה, פסל של האל ההינדואי שיווה ומצוף הצלה מהסט של "משמר המפרץ" בחתימת דייויד הסלהוף…

 

מרתונים בסופי השבוע!

"חייזרים מן העבר – עונה שמינית" מרתון ב-2 חלקים: 13 ו-20 בפברואר האורחים שחיו בינינו לפני אלפי שנים חוזרים במרתון סופ"ש! בין הסוגיות הנידונות בעונה זו: האם אנחנו לבד כאן ביקום? האם ייתכן כי רובוטים פעלו כבר בימי קדם? האם מדען הטילים הגרמני הנודע ורנר פון בראון, רכש את הידע שאיפשר לו לפתח טכנולוגיות מתקדמות, באתר נחיתת העב"מים המסתורי ברוזוול, בשנת 1947?

 

כמו כן, נציין את המועדים והאירועים הבאים, החלים בחודש פברואר:

 

74 שנה לחיסולו בדם קר של אברהם שטרן, 73 שנה לעליית ילדי טהרן לישראל, 30 שנה לעליית נתן שרנסקי לישראל, 100 שנה לקרב ורדן במלחמת העולם הראשונה, 71 שנה לפתיחת ועידת יאלטה, 87 שנה ל"טבח יום ולנטיין" ויום הנשיאים בארה"ב.

 

סדרות חדשות בבכורה:

 

מלחמת האזרחים בצבע /  Blood & Glory: The Civil War in Color

 

18.2, ימי חמישי, בשעה 22:10 מיני סדרה בבכורה!

שידור נוסף למחרת, יום שישי, בשעה 19:00, ובשבת בשעות 15:20 ו-22:10

 

מלחמת האזרחים האמריקנית, אחד האירועים המכוננים בהיסטוריה של ארה"ב ובכלל, שיסעה את האומה האמריקנית לשניים, כאשר מדינות הדרום ומדינות הצפון נלחמו זו בזו. למעלה מ-750,000 חיילים ואזרחים נהרגו במהלך ארבע שנות מלחמה אכזרית, שהסתיימו בניצחון הצפון, ובניסיון להפוך את ארצות הברית לאומה שוויונית יותר, עם ביטול חוקי העבדות הדרקוניים.

 

"מלחמת האזרחים בצבע", מיני-סדרה מושקעת ויוקרתית של ערוץ ההיסטוריה, מגוללת בארבעה פרקים מרתקים את סיפור המלחמה, כפי שטרם נראתה בעבר על מסכי הטלוויזיה. כשליוצרי הסדרה ניתנה גישה חסרת תקדים לארכיונים פרטיים וממשלתיים ובאמצעות שימוש בטכנולוגיה חדישה, למעלה מ-500 תמונות נדירות ביותר בשחור-לבן, עברו המרה ממושכת לצבע, כדי להמחיש לצופים בבית את סיפור מלחמת האזרחים האמריקנית, שהגדירה את אופיה של האומה לעד. הסדרה אף כוללת שחזורים דרמטיים של הקרבות ורגעי ההכרעה בחזית.

 

בין המרואיינים הרבים התורמים מהידע, המומחיות והניסיון שלהם למיני-סדרה "מלחמת האזרחים בצבע", נמנים צאצאיהם של יוליסס ס. גרנט – הגנרל האגדי של מדינות הצפון ולימים נשיא ארה"ב,  ג'פרסון דייויס – נשיא הקונפדרציה (מדינות הדרום), ופרדריק דאגלס, שהיה עבד אפרו-אמריקני במטעי הדרום, עד שהצליח להימלט ולהתייצב בראש חזית המאבק למען השוויון ולביטול העבדות.

 

מרואיינים נוספים במיני-סדרה: מזכיר המדינה לשעבר הגנרל קולין פאוול, מפקד הפיקוד המרכזי וראש ה-CIA לשעבר דייויד פטראוס, ומגוון היסטוריונים המומחים לתקופה (כולל השחקנים ריצ'ארד דרייפוס ובן סטיין), המתארים את אירועי המפתח שהובילו את אמריקה למלחמת האזרחים, האבדות הרבות והמחיר הכבד שגבו הקרבות על האומה האמריקנית, השימוש בכלי נשק וטכנולוגיה חדישים בשדות הקרב, והמאמץ לאחות את הקרעים ולבנות את האומה לאחר תום המלחמה.

 

ליפו ופיטבול /  Leepu & Pitbull

2.2, ימי שלישי, בשעה 22:30. סדרה חדשה בבכורה!

שידור נוסף למחרת, ברביעי, בשעה 23:00, ובימי שישי ב-16:20.

 

https://youtu.be/4kvUMGapxdM

 

סטיב "פיטבול" טרימבולי, הוא מכונאי רכב מצטיין, שמדבר ללקוחותיו כמו סוחר ממולח, בנה את עסק המכוניות שלו בלונג איילנד בשתי ידיו, מלמטה. הוא חוסך כל פרוטה שהעסק מרוויח ולא זורק דבר מהמוסך. כעת, "פיטבול" פוצח במיזם חדש יחד עם מעצב המכוניות בעל שם העולמי – ניזאמודין אוליה מבנגלדש, המכונה "ליפו". אותו ליפו הוא טיפוס יצירתי וצבעוני במיוחד, אומן שמתמחה בהפיכת מכוניות ישנות ומקולקלות ("טרנטע" בשפת העם) ושדרוגן לכדי מכוניות-על של ממש, תוך שהוא משתמש לצורך כך בפטישים ישנים, גליונות מתכת, חלקי חילוף שכבר לא משתמשים בהן, ובעיקר – בשתי ידיו. כמו שאומרים – "אולד סקול". יחדיו השניים משתפים פעולה בהפיכת גרוטאות מוטוריות ליהלומים על ארבעה גלגלים, וכל זאת במחיר שווה לכל נפש, כזה המאפשר לאזרח הממוצע להגשים את אחד החלומות האמריקניים הפופולריים ביותר – להיות בעליה של מכונית בעיצוב אישי.

 

באופיים ודרכי התנהלותם, "ליפו" ו"פיטבול" הם הפכים מוחלטים – ליפו הוא המעצב המבריק, בעל הנטייה לעיצובי מכוניות מהפכניים. לעומתו, פיטבול שמרן, שבוורידיו זורם דלק במקום דם, הוא חסיד האסכולה הדוגלת בכמה שיותר כוח סוס לכל מכונית שהם משפצים.

 

מדי פרק, השניים שוברים את הראש כיצד למלא אחר בקשת הלקוח המזדמן, המצויד בעל תקציב מוגבל, ומבקש מהשניים לשפץ את המכונית הישנה והמקרטעת שהוא מביא למוסך. כעת עליהם לאתר חלקי חילוף, לאלתר פתרונות מכניים לבעיות מוטוריות שונות ולהשתמש בכל תושייתם וניסיונם על מנת לגרום לבלתי-אפשרי להפוך אפשרי. האם המכונית המשופצת תהיה מוצלחת יותר מסכום החלקים המרכיבים אותה? האם הלקוח יהיה מרוצה מהתיקונים שליפו ופיטבול יכניסו לרכבו? או שמא הוא יבקש את כספו חזרה?

 

סרטים דוקומנטרים מרתקים בבכורה:

 

ערב הפריימריז הפותחים את מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב 2016, נשדר את סרט התעודה

 

המרוץ לצמרת של דונלד טראמפ / The Making of Trump

 

1.2, יום שני, בשעה 21:20. בכורה!

 

שידורים נוספים: שלישי, 2.2, בשעה 20:35, יום שישי, 5.2, ב-21:50 ושבת, 6.2, ב-13:30

 

תהילה? השפעה? עושר? מה באמת עומד מאחורי התשוקה האובססיבית של דונלד טראמפ לכוח? כיצד הצליח ילד מרובע קווינס לכבוש את ניו-יורק בסערה, לשרוד התרסקות כלכלית מתוקשרת, לצלוח שתי מערכות נישואין כושלות, ולהמציא את עצמו מחדש כאחד האייקונים הבולטים בתרבות האמריקנית?

 

היוהרה. השחצנות. האגו. ההצהרות השערורייתיות. העושר. ה"שיער". הנשיא הבא של ארה"ב? שונאים או אוהבים אותו, לא ניתן להתעלם מהאיש ושמו דונאלד טראמפ, תופעה אמריקנית ייחודית, שכרגע מוביל בסקרי דעת הקהל של מועמדי המפלגה הרפובליקנית לבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. מהיכן צמח? מה מניע אותו? איזה סוג מנהיג יהיה אם ייבחר לתפקיד הרם? ערב הפריימריז הראשונים שיתקיימו במדינת איווה, ערוץ ההיסטוריה חוקר לעומק את עברו של טראמפ, ממלא פרטים חסרים בביוגרפיה שלו וחושף את האמת מאחורי עלייתו המטאורית לצמרת עולם העסקים כאיל נדל"ן, התרסקותו המטאורית לא-פחות, והקאמבק המפתיע לפסגה. זהו סיפור על אייקון אמריקני, חיי המשפחה הסוערים שלו, האימפריה העסקית שלו, על שאפתנות עצומה והמנגנון הפנימי שמפעיל אותו.

 

"המרוץ לצמרת של דונלד טראמפ" אף כולל קטעי וידאו נדירים שכמעט ולא נראו עד עתה- החל מראיונות מוקדמים של טראמפ עם פיל דונהיו, ועד להערותיו על העולם הפוליטי בוועידת המפלגה הרפובליקנית ב-1988.

 

כמו כן, הסרט התיעודי כולל ראיונות עם מגוון סלבריטאים, פוליטיקאים ומקורבים לדונלד טראמפ, השופכים אור על אישיותו השנויה במחלוקת.

 

הסנטור לשעבר מניו-יורק, אל ד'אמאטו, מתאר את יכולתו של טראמפ לנווט במימי הפוליטיקה הניו-יורקית השורצת "כרישים" שאפתניים שרצו להפילו. בעלת טור הרכילות ליז סמית' מספרת על נישואיו של דונאלד טראמפ. מייק טייסון, אלוף העולם לשעבר באגרוף למשקל כבד, מגדיר את טראמפ כמנג'ר וחבר. המתחרה המיתולוגית בתכנית "המתמחה", לוקחת אותנו לסיור מאחורי הקלעים של סדרת הריאליטי בה כיכב טראמפ.  דוני דויטש, חבר קרוב של טראמפ ומנהל פרסום במקצועו, מסביר מה עומד מאחורי "המותג" טראמפ. מקורבים אחרים לדונלד טראמפ מעניקים לצופים הצצה נדירה לסיפור חייו. ראש עיריית אטלנטיק סיטי לשעבר, ג'ים ווילן, מספר על ניסיונותיו הראשונים של טראמפ להיכנס לתחום בניית בתי קזינו, שנתקלו בתחילה בקשיים רבים.

 

בריחה מאלקטרז: סיפור אמיתי / Alcatraz: Search for the Truth

28.2, יום ראשון, בשעה 21:20. בכורה!

שידורים נוספים: שני, 29.2, בשעה 13:35; יום שלישי, 1.3, ב-23:00; רביעי, 2.3, ב-22:10

 

בליל ה-11 ביוני 1962, נמלטו שלושה אסירים: פרנק מוריס, והאחים ג'ון וקלארנס אנגלין מבית הכלא הנוקשה ביותר בארה"ב, שממוקם על האי אלקטרז, 2.5 ק"מ מחופי העיר סן פרנסיסקו שבקליפורניה. למעלה מ-50 שנה אחרי, הבריחה המפורסמת והנועזת מאלקטרז, נותרה תעלומה שמציתה את דמיונה של האומה האמריקנית עד היום. לדעת רבים, הנמלטים לא הצליחו לשרוד את השהייה במימי מפרץ סן פרנסיסקו ומצאו שם את מותם. אך האם ייתכן כי הם שרדו את מסע הבריחה? כעת, עם עדויות חדשות שרואות אור ושיתוף פעולה ראשון ויוצא דופן של בני משפחות הנמלטים, ערוץ ההיסטוריה פותח מחדש את תיק החקירה של המקרה, בספיישל המותח: "בריחה מאלקטרז: סיפור אמיתי".

בפעם הראשונה, קרובי המשפחה המיידים של הנמלטים מסכימים לשתף פעולה עם חוקרים, ומשתפים ראיות שטרם נראו בעבר, דוגמת הקלטות אודיו, תמונות סטילס וסודות משפחתיים שמורים היטב, שיוכיחו כי לא רק ששלושת האסירים שרדו לאחר הבריחה מאלקטרז, אלא ייתכן מאד כי הם חיים עד עצם היום הזה. בין השאר, חושפים בני המשפחה ברכות לחגים, שנשלחו אליהם בדואר מהאסירים לאחר שנמלטו מכלא אלקטרז.

 

התעודה מתחקה מקרוב אחר שיתוף הפעולה בין קן ודייויד ווידנר, אחייניהם של צמד האחים הבורחים ג'ון וקלארנס אנגלין, למרשל בדימוס ארט רודריק, שהיה החוקר הראשי בפרשה, שנועד לחקור לעומק את הבריחה הנודעת לשמצה בהיסטוריה האמריקנית ולנסות לפצח את "חידת הצוק" (על שם כינויו של כלא אלקטרז – "הצוק"). החקירה החדשה תיקח אותם למסע לאורכה ולרוחבה של ארה"ב, מביצות פלורידה בדרום ועד לאי אלקטרז המסתורי שבמפרץ סן פרנסיסקו.

 

הכוכבים הגדולים של ערוץ ההיסטוריה – ריק, קורי, "אולד מן" וצ'מלי, חוזרים:

 

היסטוריה למכירה / Pawn Stars – Season 17

8.2, ימי שני, בשעה 22:10. פרקים חדשים בבכורה!

שידור נוסף למחרת, יום שלישי, בשעות 18:00 ו-21:20.

 

בין הפריטים למכירה בפרקים החדשים: מודל רכבת שהשתייך לזמר האגדי ג'וני קש, אינקובטור לתרנגולים משנות ה-20 של המאה שעברה, המכונית המפורסמת מהסרט "עולמו של וויין", גיטרת "פנדר טלקאסטר" משנת 1952, רובה יפני עתיק מהמאה ה-16, שלוש חרבות מימי הקיסר נפוליאון בונפארטה, תקליט נדיר של הרולינג סטונס, תרמיל ריחוף שמונע ע"י מים, פסל של שיווה (האל ההינדואי החשוב) ו…מצוף הצלה מהסט של הסדרה "משמר המפרץ" בחתימת דייויד הסלהוף.

 

הסדרה "היסטוריה למכירה" מעניקה הצצה מקרוב על העולם המרתק והססגוני של עסקי חנויות המשכון. בחנות "Gold & Silver" בלאס וגאס, שלושה דורות של משפחת הריסון: הסבא ריצ'ארד, הבן ריק והנכד קורי, מנהלים יחד עסק משכון משפחתי, וכמובן צ'אמלי הבלתי-נמנע, משתמשים בכישוריהם הטבעיים ובעין החדה בה ניחנו, כדי להעריך את שוויים של מגוון המוצרים הרחב שאנשים מביאים אליהם לעסק –  חלקם חפצים יומיומיים, חלקם חפצים בעלי ערך היסטורי אמיתי. עליהם לבחון מקרוב את החפץ שמוצע להם וההיסטוריה הנלווית אליו, להחליט האם אכן מדובר במוצר אותנטי ובשורה התחתונה, לספק את תשובה לשאלה המסקרנת – "כמה החפץ שווה בפועל?"

 

ענתיקות על הדרך / American Pickers Season 9

8.2, ימי שני, בשעה 21:20 עונה תשיעית בכורה!

שידור נוסף למחרת, יום שלישי, בשעה 14:00 ובימי רביעי ב-18:00

 

מייק וולף ופרנק פריץ, ממשיכים לחרוש את ארה"ב לאורכה ולרוחבה במלוא המרץ, בחיפוש אחר המציאה הנדירה הבאה, בפרקים חדשים של סדרת הלהיט הוותיקה והאהובה. השניים ניחנו בטביעת עין לסוגים שונים של חפצים, וכל אחד אף מרוויח את מלוא הסכום של התוצרת שהוא מצליח למצוא ולמכור – מה שמכניס ממד של תחרותיות ליחסים ביניהם – כל אחד מהם מעוניין לחשוף תגלית שערכה יהיה גבוה יותר מזה שיחשוף חברו. ההיסטוריה של החפץ, מקורו, הרקע שלו, ערכו והתפקיד שהוא מילא בתרבות האמריקנית, מוצגים ע"י צמד המגישים, וכן, מוכר החפץ או מומחים ספציפיים לאותם חפצים, שיתבקשו לאמת את האותנטיות שלהם. במהלך תהליך החיפוש אחר חפצים עתיקים ויקרי ערך, פרנק ומייק אף חושפים ועובדות מפתיעות על ההיסטוריה האמריקנית.

 

בין עלילות הפרקים החדשים של "ענתיקות על הדרך":  בצפון מדינת ניו-יורק, הצמד נושא ונותן עם אספן ותיק ובתו, שמתגלים כסוחרים קשוחים במיוחד. לאחר מכן השניים מתלהבים מרכב "קורד" מ-1937 שיש לו גג נפתח. במוזיאון אופנועים באיווה, הצמד נושא ונותן עם רוכש אפשרי לכלי רכב נדיר. מייק מציע הצעה רצינית בעבור המצאה נדירה ביותר של הממציא תומאס אדיסון. אוסף עצום של פריטים הקשורים לבירה גורם לפרנק לרייר. השניים אף מבקרים בתחנת דלק ישנה, שעברה הסבה לבית אספנות של חפצים מוזרים ביותר…

 

מרתון ב-2 חלקים של הסדרה האהובה:

 

"חייזרים מן העבר" עונה 8 / Marathon Ancient Aliens

 

חלק 1: פרקים 5-1, שבת, 13.2, החל מ-9:15 / חלק 2: פרקים 10-6, שבת, 20.2 החל מ-9:15

 

האם חייזרים עתיקים ביקרו אותנו? מי הם היו? מהיכן הגיעו?  ב-"חייזרים מן העבר", נגיע לכל פינה בכדור הארץ כדי למצוא תשובות לשאלות הללו. מעידן הדינוזאורים, דרך מצרים העתיקה, בני המאיה בדרום אמריקה ועד ימינו, הסדרה בוחנת קשרים אפשריים בין עדויות עדכניות על הימצאות עב"מים, למידע שנאסף ופוענח מחפצים וטקסטים עתיקים.  

 

בין הסוגיות הנדונות בפרקי העונה השמינית של "חייזרים מן העבר":

 

  • לפי המיתולוגיה היוונית, כבר ב-2,000 לפנה"ס בנה האל הפייסטוס רובוטים. במצרים, האל אוסיריס פורק והורכב מחדש כמו מכונה. האם ייתכן כי רובוטים פעלו כבר בימי קדם? מי בנה אותם? ולאיזו מטרה?

 

  • ארכיאולוגים חושפים כל העת מבנים נדירים ברחבי כדור הארץ, שקיומם סותר את לוח הזמנים המקובל של תולדות האנושות. האם קיימת אפשרות כי מבנים אלו נוצרו ע"י ציביליזציה חוצנית מתקדמת?

 

  • הייתכן כי מדען הטילים הגרמני הנודע ורנר פון בראון, שעבד בשירות הממשל האמריקני לאחר מלחה"ע ה-2, רכש את הידע שאיפשר לו לפתח טכנולוגיות מתקדמות, באתר נחיתת העב"מים המסתורי ברוזוול, בשנת 1947?
  • מאז הכנסת טלסקופ החלל "קפלר" לשימוש בשנת 2009, זיהו מדענים אלפי כוכבי לכת בעלי תנאים דומים לאלו השוררים בכדור הארץ. ייתכן, כי נמצאה התשובה לשאלה הנצחית: האם אנחנו לבד כאן ביקום?

 

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש פברואר:

 

74 שנה לרצח אברהם "יאיר" שטרן ב-12/2/1942

"יאיר: בדמי תחיי לעד" שישי, 12 בפברואר בשעות 18:40 ו-23:50, שידור נוסף למחרת ב-20:05

תעודה מרתקת הסוקרת את חייו, פועלו ומותו של אברהם שטרן, מנהיג מחתרת הלח"י.

לפני 74 שנה, ב-12 בפברואר 1942 חוסל בדם קר אברהם שטרן ("יאיר" בשמו המחתרתי) ע"י הבריטים בדירת מסתור בלב תל אביב. יאיר שטרן היה איש רב-פעלים ומעללים – משורר, הוגה דעות ומנהיג מחתרת מיתולוגי.

 

חייו הקצרים היו מלאי ניגודים וסתירות – הוא נע בין להט אהבתו הרומנטית לאהובתו רוני, לבין כיסופי מוות והקרבה. לכולם נתן ביטוי בשיריו ובהגותו. שטרן היה רומנטיקן, משורר והוגה דעות חריף קיצוני, בעל דעות מוצקות לגבי גורלו של העם היהודי והדרך הנכונה להשגת מדינה עצמאית לעם היהודי. ייחודו של הסרט, הוא במסע האישי שעורך בנו, יאיר, שנולד חודשים ספורים לאחר הרצח, בשבילי החיים והפעילות של אביו. מסובאלק פולין, בה נולד ב-1907, דרך ירושלים בה למד באוניברסיטה, פירנצה, בה ביקש להשלים את לימודיו האקדמיים, ועד תל אביב, העיר בה בוצעו הפעולות הראשונות של המחתרת הלח"י והדירה בה נרצח לבסוף. 

בתחילת מלחמת העולם השנייה, פילג שטרן את האצ"ל (הארגון הצבאי הלאומי) בה היה מפקד בכיר.
שטרן קרא להמשיך את המלחמה בבריטים – ה"הכובש הזר" – גם תוך כדי המלחמה העולמית. כשפיקד על פעולות אלימות נגד הבריטים וניסה לקשור קשר עם גרמניה הנאצית כדי להציל יהודים, הוא נחשף  על ידי הבולשת הבריטית. שטרן ואנשיו נרדפו ועל ראשו הוטל פסק דין מוות, ללא מאסר וללא משפט. תמונותיו ותמונות חבריו הופיעו בכל העיתונים ועל לוחות המודעות. הציבור היהודי נקרא להסגירו לשלטונות תמורת סכומי כסף גדולים. דמותו, פועלו ושירתו היו מופת ומיתוס לח"י בשנות פעילותה, עד להקמת מדינת ישראל . בימוי: יהודה קווה.

 

73 שנה ליום עליית ילדי טהרן לארץ ישראל ב-18/2/1943

"המסע של ילדי טהרן"

חמישי, 18/2 ב- 20:20, שידור נוסף למחרת ב- 18:40- ו-23:50, ושבת, 20 בפברואר ב-21:05

 

סרט מרתק המגולל את סיפור חילוצם של למעלה מ-700 ילדים יהודים, רובם יתומים, מפולין הכבושה, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה והבאתם לארץ-ישראל. היה זה מבצע יחיד במינו שהביא את הניצולים לארץ בשנת 1943, לאחר נתיב נדודים נפתל ורב תחנות, ובהן טהרן. זאת הייתה הפגישה הראשונה של הישוב בארץ, שעדיין לא ידע על ממדי השואה, עם פליטי המלחמה.כשהשמועה אודות הגעתם של הילדים לטהרן הגיעה לארץ ישראל, שלחה הסוכנות היהודית שליחים, בראשם ציפורה שרתוק, לטפל בילדים ולחלץ ילדים יהודים רבים ככל האפשר מבתי היתומים הפולנים. בתחילת ינואר 1943, לאחר מאמצים מדיניים רבים בניצוחו של משה שרתוק (שרת) ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית, העניקו הבריטים לילדים (שכונו מעתה "ילדי טהרן") רישיונות עליה לארץ ישראל. כ-700 ילדי טהרן בלווי המדריכים ושליחי הסוכנות, יצאו למסע האחרון בנתיב הייסורים. מפרס דרך הים לקראצ'י בהודו, ומשם, דרך האוקיאנוס ההודי הממוקש, לסואץ. ב-18 בפברואר 1943 הגיעה רכבת ילדי טהרן לעזה, ודרך המושבות רחובות וחדרה, לעתלית. ילדי טהרן היו הקבוצה הגדולה הראשונה של ניצולי שואה שהגיעה לארץ ישראל מאירופה הכבושה. פעילי המחלקה לעלית הנוער של הסוכנות היהודית בראשות הנרייטה סולד קיבלו את פניהם של ילדי טהרן ודאגו לקליטתם, וסיפורם נצרב בהיסטוריה של המדינה המתהווה כסיפור הישרדות מופתי.

 

30 שנה לעליית אסיר הציון נתן שרנסקי מברית המועצות לישראל

"נתן שרנסקי – ביוגרפיה"

חמישי, 11/2 ב- 17:25 ו-23:00, שידור נוסף למחרת, שישי, 12/2 ב-20:00 ושבת, 13/2 ב-14:35

 

אסיר הציון לשעבר נתן שרנסקי, התפרסם בכל העולם כשניהל מאבק עיקש בשלטונות ברה"מ על הזכות לעלות לישראל. לאחר שישב תשע שנים בכלא הסובייטי (ואף שבת רעב במשך 400 יום במצטבר), הוא עלה לארץ במסגרת עסקת חילופי מרגלים ב-1986, והפך לדמות בולטת בציבוריות הישראלית.

באביב 1985, עם עליית גורבצ'וב לשלטון בברה"מ, העלתה ארה"ב דרישה לשחרר את שרנסקי ואת חתן פרס נובל, אנדריי סחרוב. לאחר תשע שנים בתנאי מאסר קשים ביותר, שוחרר שרנסקי בעסקת חילופי מרגלים המפורסמת ביותר בתולדות המלחמה הקרה. בלילה נחת שרנסקי בישראל, וזכה לקבלת פנים ממלכתית. במעמד זה ניתנה לו תעודת עולה והוא שינה שמו לנתן. בתקופה הקצרה שלאחר שחרורו הלך עם אביטל יד ביד מהחשש פן יתעורר ויגלה שהוא בצינוק. לאחר עלייתו ארצה פעל שרנסקי רבות למען זכויות אדם בעולם. הוא ניצל את המומנטום בדעת הקהל העולמית לגבי מצב יהדות ברה", וניצל כל במה אפשרית לקריאה לשחרר את מאות אלפי היהודים שנותרו מאחורי חומת הברזל בברה"מ. במסגרת פעילותו קיבל נתן בשנת 89' מידי נשיא ארה"ב רונלד רייגן, את מדליית החירות.

במשך שנים ראה שרנסקי את מאבקו כא-פוליטי, עד אשר בשלה בו התובנה כי ישראל היא מדינה שאוהבת עלייה, אך לא את העולים, ולכן החליט להיכנס לחיים הפוליטיים. ב-1995 הקים שרנסקי את תנועת "ישראל בעלייה". בבחירות 96' זכה ב-7 מושבים והצטרף לקואליציה שהקים ראש הממשלה הנבחר, בנימין נתניהו. במהלך שנות כהונתו בכנסת שימש שרנסקי בתפקידים רבים: שר התעשייה והמסחר, שר הפנים, סגן ראש הממשלה, שר הבינוי והשיכון, שר לענייני ירושלים וחבר בוועדות שונות. כיום משמש שרנסקי כיו"ר הסוכנות היהודית.

 

100 שנה לפרוץ קרב ורדן במלחמת העולם הראשונה ב-21/2/1916

מלחמות העולם: מבחן תחת לחץ / The World Wars: Trial By Fire

ראשון, 21 בפברואר, בשעות 17:10 ו-23:05

הסיפור הדרמטי של שלושה עשורים בהם התרחשו שתי מלחמות עולם, דרך עיני המנהיגים שאישיותם עוצבה בשנים אלו. פרק 1: יריות מתנקש קטלניות בארכידוכס האוסטרי פרנץ פרדיננד, הן הגפרור שמצית את מלחמת העולם הראשונה בקיץ 1914; אחד הקרבות המרכזיים במלחמה נערך בוורדן שבצפון-מזרח צרפת. מה שהחל במתקפה גרמנית על שרשרת מוצבים צרפתיים, הפך למלחמת התשה אכזרית שנמשכה עשרה חודשים, בעלת השלכות דרמטיות על המשך המלחמה כולה.

 

71 שנה לפתיחת ועידת יאלטה ב-4/2/1945

מלחמות העולם: השלום המיוחל / The World Wars: Peace at Last

4 בפברואר בשעה 19:00, שידור נוסף למחרת בשעות 13:00 ו-19:25 ויום שבת, 5 בפברואר ב-10:00

הסיפור הדרמטי של שלושה עשורים בהם התרחשו שתי מלחמות עולם, דרך עיני המנהיגים שאישיותם עוצבה בשנים אלו. פרק 6: הפלישה לנורמנדי מביאה לתפנית בלחימה. ב-4 בפברואר 1945, מנהיגי ארה"ב, ברה"מ ובריטניה – רוזוולט, סטלין וצ'רצ'יל נפגשים באיראן במסגרת "ועידת יאלטה", כדי לדון בחלוקת אזורי השפעה ושטחים טריטוריאליים בין בעלות הברית, שכבר היה ברור כי הן עומדות להכריע את מדינות הציר ולנצח במלחמה. לכל אחד מהמנהיגים הגיע מצויד באג'נדה שונה משל עמיתו, וניתן היה לזהות כבר כאן את שורשיה של "המלחמה הקרה" שתפרוץ לאחר תום המלחמה.

 

87 שנה ל"טבח יום ולנטיין" ב-14/2/1929

ב-14 בפברואר 1929, במסגרת מלחמת כנופיות עזה בעיר שיקגו, טבחה הכנופיה האיטלקית בראשות אל קפונה, ב-7 מחברי  הכנופיה האירית בהנהגת ג'ורג' "באגס" מורן, לאחר שארבו להם, מחופשים לשוטרים.

 

העיר החשאית של אל קפונה / Lost Worlds: Al Capone's Secret City

ראשון,  14 בפברואר בשעות 17:15 ו-23:40

עלייתו לצמרת עולם הפשע של המאפיונר האגדי אל קפונה, סימלה את שנות העשרים הנודעות לשמצה בעיר שיקגו. קפונה ושותפיו לפשע הציפו את העיר באלכוהול, שיחדו פקידי ממשל וחיסלו אחד את השני באכזריות חסרת רחמים. במסגרת התכנית נצא למסע מרתק – המשחזר את ימי שיקגו העליזים, שבהם הפשע השתולל ברחובות (ומשם נולדה הקלישאה, "נהיה פה כמו שיקגו!"), ששיאם – ב"טבח יום ולנטיין".

 

יום הנשיאים בארה"ב ב-15 בפברואר

לרגל "יום הנשיאים" בארה"ב, שנחוג מדי שנה בחודש פברואר לציון ימי ההולדת של שניים מגדולי הנשיאים בהיסטוריה האמריקנית – ג'ורג' וושינגטון ואברהם לינקולן, נשדר בבכורה את הספיישל המרתק:

 

הבית הלבן הסודי / The Hidden White House

שני, 15 בפברואר בשעה 20:35, שידור נוסף למחרת בשעה 15:35

ספיישל מרתק, המעניק הצצה נדירה ביותר אל הבית הלבן, כפי שלא נחשף לעיני הציבור –  עד עתה. בתכנית נגלה פרטים מרתקים על משכן נשיאי ארה"ב לדורותיהם בשדרות פנסילבניה 1600, וושינגטון – ממערכות בונקרים ותעלות סודיות, דרך דרכי אבטחה מתוחכמות, ועד לגילוי המקום המדויק בו הנשיא עובד וישן. בתעודה מתראיינים עובדים רבים לשעבר בבית הלבן, המשתפים אותנו בחוויית המגורים בו, כולל הרופא הנשיאותי, הצלם הנשיאותי, וכן ארי פליישר, ששימש דובר הבית הלבן תחת ממשלו הראשון של הנשיא ג'ורג' וו. בוש.

מעבר להיותו בניין ציבור, הבית הלבן, בו גרו כל נשיאי ארה"ב עד היום (למעט הנשיא הראשון, ג'ורג' וושינגטון) – מתוכנן כמבצר בלתי-חדיר, שנועד להגן על חיי נשיאי ארה"ב. לאורך כל שטחו מרושת הבית הלבן בחיישנים מתוחכמים הרגישים לחום ותנועה, כדי לזהות פולש בלתי-רצוי למתחם. אם מישהו מנסה לטפס על הגדר במטרה לחדור פנימה, הרי שיחידת מיוחדת של השירות החשאי המצוידת בכלבים תעצור את המסתנן בכל דרך אפשרית – כולל חיסולו. אסטרטגיית השירות החשאי: למנוע בכל מחיר תרחיש אפשרי של חטיפה ולקיחת בני ערובה בבית הלבן. באופן טבעי, מערך האבטחה בבית הלבן עבר עיבוי רציני בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר 2001 בלב האומה. כך לדוגמה, נחשוף כי בימים אלו נבנה בונקר מסיבי מתחת לבית הלבן, שיכול לעמוד במתקפה גרעינית ומכיל חדר מצב מיוחד, המטרה היא שהנשיא יכול לנהל מצבי חירום בלתי-שגרתיים, מבלי שיצטרכו לנייד אותו מהבית הלבן.

כמו כן, נלמד על חשיבות הרופא הנשיאותי– תפקיד שקיים מאז 1909. הרופא הנשיאותי מתלווה לכל מסעותיו ונמצא במעגל הפיזי הקרוב אליו ביותר – מוכן לכל תרחיש אפשרי. בתכנית מתראיינת קוני מריאנו, ששימשה בתפקיד תשע שנים, ומספרת על האחריות הכבדה שהייתה מוטלת על כתפיה מתוקף התפקיד.

 

יש לבדוק גם

yes משיקה ערוצים חדשים

  yes  משיקה שני ערוצי סרטים חדשים:   yes+CINEMA ו-yes+DIAMONDS  הערוצים החדשים ישדרו את הסרטים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.