יום שישי , מרץ 29 2024

50 גוונים של צהוב

"50 גוונים של צהוב"

 

סדרת כתבות חדשה בחדשות 10: מאחורי הקלעים של עולם הרכילות בישראל – כיצד הפכה הרכילות ללחם היומיומי שלנו.

 

החל מהערב, יום שלישי, 29 בספטמבר, תשודר במסגרת המהדורה המרכזית סדרת כתבות חדשה "50 גוונים של צהוב", שערכה חן ליברמן, עורכת דסק התרבות בחדשות 10. בסדרה נעסוק בשאלות הבאות– מדוע אנחנו מרכלים? מתי התחלנו לרכל? על מי אנחנו מעדיפים לרכל – סלבריטאים או דווקא אנשים שקרובים אלינו? כיצד הרכילות משפיעה על המוח שלנו ועוד'.

 

הפרק הראשון יעסוק ברכילות התעשייתית וב-מאחורי הקלעים של עולם הרכילות –  כיום בעידן המדיה האלקטרונית רבות מידיעות הרכילות הן יח"צ. צלמי פפארצי נותרו מעטים, את מקומם תפסו מדיות כמו האינסטגרם והפייסבוק, מספיקה תמונה אחת שבר רפאלי מעלה לאינסטגרם עד שזו הופכת לאייטם חדשותי בפני עצמו והאם בישראל קיימת סצנת  "זוהר" של סלבריטאים מהשורה הראשונה או שמא הכול אחיזת עיניים.

 

הפרק השני יעסוק בסקירה של תולדות הרכילות בתקשורת הישראלית – מרכילאים מיתולוגים כמו ברוריה אבידן ו-"רחל המרכלת" ועד רכילאים היום – ערן סויסה, עומרי חיון. בעבר מדורי הרכילות היו מוצפים בגנרלים ופוליטיקאים כדוגמת: משה דיין, דוד לוי ואילו היום מציפים אותם סלבריטאים ובעיקר פליטי ריאליטי. ברוריה אבידן: "יעל דיין, משה דיין, דני דיין הם היו באמת 'בית מלכות ישראלית' היה בהם משהו שהוא צירוף בין ניחוח העולם והניחוח הכל ישראלי". השוני בין הרכילאים המיתולגיים לרכילאיים היום ניכר לעין, בעוד שרכילאי העבר היו מפרסמים טורים בעילום שם בגלל הבושה, הרכילאים בהווה מתהדרים בכך ואף לפעמים הופכים למושאי הרכילות בעצמם. רביב דרוקר, פרשננו הפוליטי: "מירי רגב מעניינת, תקציב משרד התרבות לא מעניין. אורן חזן, הפרסונה, מעניין אותנו ולא קבלת ההחלטות בכנסת".

 

 

 

 

 

הפרק השלישי יעסוק באבולוציה של הרכילות הבין אישית – כיצד התחלנו לרכל ומדוע? האם אדם יכול לחיות מבלי לרכל? מומחים רבים גורסים שהשפה האנושית התחילה מרכילות. למעשה הרכילות מבטאת תקשורת עמוקה יותר בין בני אדם – דרך הרכילות אנחנו מעבירים מסרים, מבטאים רגשות שונים, חווים פורקן ואף משפרים את מעמדנו בחברה (הרכלן/ית נתפסים כיודעי דבר, לכן מרבית האנשים יעדיפו להיות בקרבתם) אריק טייב, פסיכולוג: "הפונקציה שהרכילות ממלא אצלנו היא מאוד חשובה לנו. אנחנו כיצורים חיים מחפשים מידע כל הזמן, כלומר אנחנו זקוקים למידע כדי לשרוד. אני מחפש מידע על הסביבה שלי כדי לדעת איפה יש סכנות ואיפה אני בטוח".  מחקרים שונים מראים שהרכילות בריאה לנו, אנחנו פורקים מתחים כשאנחנו מרכלים לחיוב ולשלילה (בעיקר על אנשים קרובים כמו חברים ובני משפחה) בעצם שומרת עלינו מלהפוך לרובוטים אנושיים. בפרק זה נעשה ניסוי במכונת פוליגרף עם 2 חברות טובות, אשר מעידות על עצמן כרכלניות, ממצאי הבדיקה הפתיעו מאוד אותנו וגם אותן.

 

 

"50 גוונים של צהוב", עם חן ליברמן בכל ערב במהדורה המרכזית בחדשות 10 

יש לבדוק גם

מחוץ לרחם

סדרת כתבות חדשה של חן ליברמן : "מחוץ לרחם" עד כמה המדינה מתערבת בהחלטה האם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.