יום רביעי , ינואר 22 2020
Home / כללי / חדשות טלוויזיה: פברואר בערוץ יס דוקו

חדשות טלוויזיה: פברואר בערוץ יס דוקו

BP: פיצוץ של 30 מליארד דולר

BP: $30 Billion Blowout

בכורה:  ראשון, 6.2, 22:00.

כיצד נפט, רווחים ופוליטיקה כמעט הרסו את תאגיד הענק BP.

ההתפוצצות שהרסה את אסדת הקידוח במפרץ מקסיקו ב-20 באפריל השנה, ודליפת הנפט הנוראה שנגרמה בעקבותיה, הביא לא רק לאסון סביבתי מזעזע, אלא גם למהומה בארה”ב ולמשבר פיננסי של BP והמשקיעים שלו.

הסרט מביא דיווח מבפנים על הקטסטרופה, כולל ראיונות עם המנכ”ל בוב דאדלי, טוני הייווד, המנכ”ל הקודם, שניווט את החברה בימים הקשים של המשבר, ועוד.

זהו מבט מרתק אל מעבר לכותרות, שמראה כיצד הפיצוץ וקרב היח”צ המתמשך בין הממשל האמריקאי לבין BP הוא רק הקרב האחרון במאבק על עושר וכוח שמתנהל סביב הנפט מזה עשורים וממשיך לתדלק עימותים גלובליים, לזעזע את הכלכלה העולמית ולשנות את גורלן של אומות שלמות.

בימוי: גיא סמית’, דן טרלפורד (אנגליה, 2010)

לציון 100 שנה להתיישבות הקיבוצית, נביא ערב נושא מיוחד, בדגש על התבגרות בקיבוץ, כולל סרט ישראלי חדש בבכורה:

חַפָּשׂים

בכורה:  שני, 7.2, 22:00. גם ב-VOD.           

הם גדלו בגן העדן של קיבוץ איילת השחר. בגיל העשרה, כשהערכים הקיבוציים החלו לקרוס, הם ניסו למלא את החלל ולחפש אמת אחרת. במסיבות פרועות, סמים, מסעות פיזיים ורוחניים, הפער בינם לבין הוריהם רק הלך וגדל. כשאחד מהם מצא את אור הגאולה והפך לנגד עיניהם לחסיד ברסלב, האחרים היו צריכים להחליט אם להצטרף אליו ולאתגר את החילוניות הקיצונית של הקיבוץ. מלחמה פרצה בגן העדן הפסטורלי בגליל. מלחמה בין הורים וילדיהם על זהות ועל בית. לאורך יותר מ 14 שנה מתעד ישי אורן את סערות חייו וחיי חבריו “החפשים”, בין צייד חזירי בר ועלייה לקברי צדיקים, בין גואה לאומן, בין חתונה לגירושין, בין העיר לקיבוץ.

בימוי וצילום: ישי אורן; הפקה: דוקי דרור- “זייגוט פילמס”; תסריט: חן שלח, ישי אורן, דוקי דרור; עריכה: חן שלח; מוסיקה מקורית: חיים פרנק אילפמן; עיצוב פס קול: איציק כהן;

הופק בסיוע קרן מקור לסרטי קולנוע וטלויזיה. (ישראל, 65 דקות, 2010)

עוד נשדר:

בית הילדים

שני, 7.2, 23:05. גם ב-VOD.

בקיץ 2005 הוצגה במוזיאון תל-אביב התערוכה “לינה משותפת” שעסקה בחוויותיהם של יוצרים שונים כילדים בבית הילדים בקיבוץ.

הסרט עוקב אחר שישה אמנים, יוצאי קיבוץ, באמצע חייהם, היוצאים למסע אישי נוקב. בחודשים שקדמו לתערוכה, עוררו תהליכי היצירה את חשבון הנפש שהם מנהלים עם ההורות, עם העבר ועם הממסד הקיבוצי. שילובם של קטעי ארכיון, הלקוחים מסרטים שהפיקה התנועה הקיבוצית בשנות ה-50, יוצרים ניגוד לכאבם העכשווי והאותנטי של האמנים.

סרט על התחושות, הכאבים והזיכרונות הנובעים מהחוויה הייחודית של הלינה המשותפת שהטביעה

את חותמה על עיצוב נפשם כילדים ועל חייהם כאנשים בוגרים וכהורים.

בימוי: תמר פינגולד; הפקה: שולה שפיגל; הופק בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע וטלויזיה.

(50 דק’, ישראל, 2005)

ילדי השמש

שני, 7.2, 20:45. גם ב-VOD.

זוכה פרס וולג’ין לסרט התיעודי הטוב בפסטיבל ירושלים 2007.

ילדי הקיבוצים הראשונים נולדו בארץ ישראל של תחילת המאה העשרים להורים צעירים ומלאי תקווה. “ילדי השמש” כינו אותם, ילדי מהפכת שמש העמים בארץ ישראל. הוריהם מייסדי הקיבוצים שהיגרו מאירופה, ניסו ליצור בפלשתינה חברה חדשה, בה המשפחה המסורתית מתחלפת עם זו הקולקטיבית, רצון היחיד מוכפף לטובת הכלל וכולם חיים בשוויון. “ילדי השמש” גדלו בעולם קטן, מוזר ומופלא, שאת טעויותיו, פצעיו וגעגועיו הם נושאים עד היום. הם לא בחרו להיות חלק מהמהפכה של הוריהם, הם נולדו לתוכה. הם חונכו לאור מודל “האדם החדש” – חבר קיבוץ חרוץ ומוסרי ואמיץ, “אדם אשר השותפות היא טבע ראשון לו”. הקבוצה הייתה משפחתם הראשונה, שם התבגרו, התווכחו ואהבו. בעזרת סרטי חובבים שנמצאו בארכיונים מתפוררים, ראיונות קוליים, שירי ילדים והקלטות ישנות, מחייה הסרט עולם נעלם ותרבות אבודה. מארג החומרים הנדיר ממנו עשוי הסרט מייצר סיפור אישי מאד כמו גם כללי ביותר, מעין סיפור-על של אחד המיתוסים המרתקים של התנועה הציונית בארץ ישראל.

בימוי: רן טל (70 דק’, ישראל, 2007)

חסרי הבית

שני, 7.2, 20:00. גם ב-VOD.

סיפור ההתבגרות של הבמאי בבית הילדים בקיבוץ להבות-חביבה בו גדל בתחילת שנות ה-80, דרך מפגש חד-פעמי עם שבעת חברי קבוצת ילדים עימם גדל.

קבוצת אנשים צעירים יושבת על כיסאות קטנים ליד שולחן עגול. הם מסתכלים ביחד על תמונות באלבום, צוחקים, ומעלים זיכרונות מהילדות המשותפת בבית-הילדים בקיבוץ בו גדלו. זהו למעשה מפגש חברתי יזום, שנערך בין הבמאי לבין בני הקבוצה עמם גדל בקיבוץ להבות חביבה, שעוסק בשאלה – מדוע אף אחד מהם לא רוצה לחזור.

בימוי: דותן נווה; הפקה: מכללת ספיר (39 דק’, ישראל, 2007).

* * *

דם בסלולארי

Blood in the Mobile

בכורה:  שלישי, 8.2, 22:05. 

הטלפונים הסלולאריים מממנים את המלחמה בקונגו.

אנחנו מתים על הניידים שלנו. המבחר של הדגמים השונים מעולם לא היה גדול יותר. אבל לייצור הטלפונים שלנו יש צד אפל ומדמם.

חלק הארי מהמינרלים המשמשים לייצור טלפונים סלולאריים מגיע ממכרות במזרח קונגו. העולם המערבי קונה את המינרלים האלה ולכן מממן את מלחמת האזרחים שלפי ארגוני זכויות אדם נחשבת לקונפליקט הכי עקוב מדם מאז מלחמת העולם השנייה: במהלך 15 שנות סכסוך נגבו חייהם של למעלה מ-5 מליון איש, ו-300 אלף נשים נאנסו. המלחמה תימשך כל עוד קבוצות חמושות תוכלנה לממן את הלוחמה באמצעות מכירת מינרלים.

אם תשאלו את יצרניות הטלפונים מאין מגיעה אספקת המינרלים שלהם, אף אחת מהן לא תתחייב שהיא לא קונה מינרלים מקונגו.

הסרט “דם בסלולארי” מראה את הקשר בין הטלפונים הניידים שלנו לבין מלחמת האזרחים בקונגו. הבמאי פרנק פולסן מגיע לקונגו כדי לראות במו עיניו את תעשיית הכרייה הבלתי-חוקית. הוא מקבל גישה למכרה הבדיל הגדול ביותר בקונגו, שנשלט ע”י קבוצות חמושות שונות, ובו עובדים ילדים במשך ימים שלמים בתוך מנהרות צרות וכורים את המינרלים שמגיעים לניידים שלנו.

אחרי הביקור בקונגו, פולסן מנסה לדבר עם נוקיה, יצרנית הטלפונים הגדולה בעולם. מה תהא תשובתה?

במאי: פרנק פולסן (דנמרק, 2010)

דיבור ציבורי

Public Speaking

בכורה:  רביעי, 9.2, 22:00. גם ב-VOD.

הבמאי מרטין סקורסזה משרטט בפנינו פורטרט משעשע ומאיר עיניים של הסופרת, הסאטיריקנית והפובליציסטית הניו יורקית האגדית – פראן (פרנסיס אן) ליבוביץ’ (שבין משפטיה המפורסמים – “החיה האהובה עלי היא סטייק”, “הסיכויים שלך לזכות בלוטו זהים בין אם אתה קונה כרטיס או לא”, ו”מי שאומר שכסף לא מביא אושר – פשוט לא יודע איפה לעשות קניות…”).

הסרט שהופק ע”י גריידון קרטר ( “שיקגו 10”, “גונזו” ו-“9/11”), מציג את דמותה של ליבוביץ’ בעזרת המונולוגים המאולתרים שלה וקטעי ארכיון, וחושף את תפיסת עולמה הלא-קונבנציונאלית, שסימן ההיכר שלה –  ההומור החריף, הבוטה והלא-מתפשר.

בימוי: מרטין סקורסזה (79 דק’, ארה”ב, 2010).

אישה אחת, 15 זהויות

The Woman With 15 Personalities

בכורה:  חמישי, 10.2, 22:00. גם ב-VOD.

סיפורה יוצא הדופן של פאולה, שסובלת מתסמונת “הזהות הדיסוציאטיבית” – “Dissociative Identity Disorder” (פיצול אישיות). ללוקים בתסמונת זו יש בד”כ אישיות מרכזית (אמיתית) פסיבית ומדוכאת ולצידה אישיות אחת או יותר ששונות בגילה, אופייה וזהותה מהאישיות האמיתית.

לצד אישיותה האמיתית של פאולה שוכנות לא פחות מ-15 פרסונות חלופיות, ביניהן ג’ונתן, שקולע לסל כמו שרק גבר מסוגל ומריה בת ה-5, שמדברת בטון תינוקי.

הסרט שלפנינו חושף איך נראים חייהם היומיומיים של הסובלים מהתסמונת הקשה הזו (ולא לכולם יש בעל סבלני כמו ג’ון קורבט). בסרט גם מוצגים מבחנים פסיכולוגים וגופניים, שפאולה עוברת כדי לאמת את מצבה ואנו נחשפים להתמודדות של אישה אחת עם כמה פרסונות חלופיות, שכולן נלחמות לתת לעצמן ביטוי בגוף שלה.

בימוי: אריק סחהוטץ’ (49 דק’, ארה”ב, 2010)

13 בפברואר 19 בפברואר

סקס, אלימות וסרטי ניצוּל

American Grindhouse

בכורה:  ראשון, 13.2, 22:05.

שבועיים לפני האוסקר אנחנו מביאים לכם סרט על ז’אנר נשכח: ההיסטוריה הנסתרת של “סרטי הניצול” האמריקאיים (Exploitation Films). מדובר בקטגורייה בקולנוע האמריקאי שבד”כ מעלימים ממנה עין, וכוללת סרטים זולים להפקה שיש בהם אלמנט של ניצול – בד”כ כזה הקשור לסקס, אלימות גרפית ואימה. בכל מקרה מדובר בסרטים סנסציוניים שנסמכים על פרסום אגרסיבי.

הסרט שלפנינו צולל עמוק לקולנוע הזה, ומגלה את המקורות חסרי הבושה של הבידור הפופולרי הזה.

סרטי הניצול השאירו חותם בל-יימחה על התרבות האמריקאית, והסרט המבדר שלפנינו מוכיח שהעקרונות של הסרטים הללו והפופולאריות שלהם נמשכים עד עצם היום הזה.

הסרט כולל ראיונות עם גלריה מרשימה של במאים אמריקאיים מוכרים, בהם: ג’ון לאנדיס (במאי “בית החיות” ו”האחים בלוז”), ג’ו דנטה (במאי “גרמלינס”); אליסון אנדרס (במאית “ארבעה חדרים”); ג’ונתן קפלן (במאי “הנאשמים”); ג’רמי קאסטן (במאי “סוויני טוד”), ועוד.

במאי: אלייג’ה דרנר (80 דק’, ארה”ב, 2010)

שרון עמרני: זכרו את השם

בכורה:  שני, 14.2, 22:00. גם ב-VOD.

פסטיבל חיפה 2010.

עשרה לספטמבר 2001 – יום לפני ארועי 9/11 – נפטר הבמאי הצעיר שרון עמרני, אחרי שטבע בחוף הים בתל אביב, ולפני שהספיק לביים את סרטו העלילתי הראשון.

תשע  שנים אחר כך יוצא מבקר הקולנוע יאיר רוה לספר את סיפור חייו הטרגי של עמרני, שהיה קרוע בין העולמות הדתי והחילוני, ובין הרצון להשתייך למשפחה הפרסית, שבה גדל ולהשתלב בברנז’ת הקולנוע התל-אביבית. רוה מגייס שלושה מהבמאים המצליחים בארץ, כולם בני דורו של עמרני (ניר ברגמן, דובר קוסאשווילי, יוסף סידר) ונותן להם לביים סצנות עלילתיות שכתב עמרני לפני מותו. סצנה רביעית מבוימת על ידי גילי גאון, שהיתה אז אשתו והיתה עדה לטביעה. השילוב בין הקטעים התיעודיים לקטעים העלילתיים יוצר פרופיל של אמן שכתב בכנות על חייו, וגם מראה מה קרה לקולנוע הישראלי, שכמו קם לתחייה על ידי הדור, שעמרני היה אמור להיות חלק ממנו, ושסרטיו הקצרים מנבאים את בואו.

את המוסיקה המקורית לסרט כתב אהוד בנאי, שכתב גם את המוסיקה לסרט הסטודנטים המצליח של עמרני.

בימוי ותסריט: יאיר רוה; במאים נוספים: ניר ברגמן, דובר קוסאשווילי, יוסף סידר, גילי גאון; הפקה: לילך נגר-זסלר – “קסטינה תקשורת”; צילום: בנימין נמרוד חירם, ירון רשף, יורם מילוא; עריכה: טל רבינר; מוסיקה מקורית ועיצוב פסקול: אהוד בנאי; שחקנים: אורי בנאי, נטלי עטיה, אורי קלאוזנר, דני שטג, יוגב יפת, שרון טל.

הופק עבור יס דוקו בתמיכת קרן יהושע רבינוביץ’ – פרויקט קולנוע וקרן גשר לקולנוע רב-תרבותי

(ישראל, 62 דק’, 2010)

אחרי המבול

After the Deluge

בכורה:  שלישי, 15.2, 22:05. גם ב-VOD.

ביולי 2010 פקד את צפון פקיסטן אחד מאסונות הטבע הגדולים שידעה האנושות במאה הנוכחית. גשמי מונסון עזים, שירדו ברציפות במשך ימים ארוכים, גרמו להצפת הנהרות ולשיטפונות, שהטביעו אזורים נרחבים בפקיסטן. אלפי אנשים נהרגו ומיליונים איבדו את קורת ביתם.

הסרט שלפנינו מראה את התמונות המזעזעות שצולמו במהלך האסון ואחריו – אלו כמעט ולא שודרו בכלי התקשורת העולמית, בגלל נוכחות מועטה של התקשורת המערבית במקום.

העיתונאית ליז ג’קסון, חוזרת שוב לצפון פקיסטן ובודקת האם הסיוע המצומצם והאיטי של הקהילה הבינלאומית גרם לכך שפקיסטן של היום נהייתה אף יותר קיצונית ומסוכנת, לאחר שהכוחות האיסלאמים הקיצוניים היו אלו שנחלצו לסייע לתושבים.

(45 ד’, אוסטרליה, 2010)

הנסיכה קארי פישר

Wishful Drinking

בכורה:  רביעי, 16.2, 22:00. גם ב-VOD.

קארי פרנסיס פישר, ביתם של הזמר אדי פישר והשחקנית דבי ריינולדס, היא כוכבת הוליוודית, שהתפרסמה בעיקר בזכות משחקה כנסיכה ליאה אורגנה בסדרת סרטי “מלחמת הכוכבים“, אך גם בזכות ספריה הפופולאריים וההצגות שכתבה.

מופע-היחיד האוטוביוגרפי שלה – Wishful Drinking, הוא גם הבסיס לסרט הדוקומנטרי שלפנינו.

הסרט, כמו המחזה, מספר את סיפור חייה של האישה המופלאה, שגדלה כילדה על הסטים של הוליווד וסובלת כיום ממחלת נפש ומהתמכרות לאלכוהול, סמים ומשככי כאבים, ולא מפחדת לכתוב ולדבר על כך. לצד הופעותיה יוצאות הדופן, משולבים בסרט גם ראיונות עם בני משפחתה (חוץ מהוריה המפורסמים, היא גם גרושתו של פול סיימון) וקטעי ארכיון משובחים.

במאי: (105 דק’, ארה”ב, 2010)

ילדים זקנים

Old Before Their Time

בכורה:  חמישי, 17.2, 22:00. גם ב-VOD.

תארו לעצמכם שאומרים לכם שהתינוק המתוק שלכם יתבגר מהר פי עשרה מהנורמלי?

עם הסיטואציה הקשה הזו מתמודדים הורים לילדים שנולדו עם מצב גנטי נדיר בשם תסמונת פרוֹגֶריה. הילדים הלוקים בתסמונת עתידים להגיע לזיקנה ולמוות בגיל העשרה לחייהם.

הסרט מביא את סיפורה של קיילי האלקו המקסימה, שאובחנה כלוקה בתסמונת כשהייתה בת ששה חודשים. למרות שהיא רק מתחילה ללכת לבית-ספר, יש לה כבר דלקת פרקים באצבעות, עור שקוף למחצה, ויציבה שפופה. הוריה מנסים לנצור כל רגע, אך הכניסה לבית-הספר בתחילת השנה גורמת לקיילי להיות הרבה יותר מודעת למצבה. הם יודעים שככל שתהיה יותר סקרנית, כך ייאלצו לספר לה את האמת הנוראה.

קיילי היא אחת מ-13 מקרים ידועים בארה”ב של פרוגריה. כעת יש תקווה חדשה להוריה, כאשר נבחרה להשתתף בניסוי תרופתי מהפכני. האם הטיפול החדשני יביא מרפא לפרוגריה? (אנגליה, 2009)

20 בפברואר 26 בפברואר

קִרקס

Circus

בכורה: ראשון-שישי, מה-20.2, 21:00. גם ב-VOD.

סידרה מרהיבה שמתעדת במשך שנה את המתרחש בקרקס ביג אפל, אחד הקרקסים הנחשבים והמכובדים ביותר בעולם. הסידרה מביאה הן את הפן הנוצץ והדרמטי של ההופעות והן מבחר עשיר ואינטימי של סיפורים אישיים. זהו עולם סגור, עם חוקים ושפה משלו.

על 150 המבוגרים ו-15 הילדים שבקרקס נמנים ליצנים, הולכים על חבל, אמני טרפז, מאלפי חיות, כמו גם נגרים, חשמלאים, מוסיקאים, סדרנים, טבחים ומורים.

המופיעים בקרקס מגיעים מכל קצוות תבל – שלישיית נאנג’ינג מסין, להקת ניבס מברזיל, מעופפי קורטז מקולומביה, קבוצת רודיון מרוסיה, אוליביה טאקין מבלגיה, שרה שוורץ מגרמניה, סולטאן קומיסבאייב מקזחסטאן – והופכים את הקרקס הנודד למגוון אנושי מרגש.

בימוי: מארו צ’רמאייף, ג’פרי דופר (ארה”ב, 2009)

הניו-יורק טיימס: “לסידרה הזו יש אמנם את החלק של הלוליינים, הלהטוטנים והליצנים, שכולם מצולמים נהדר. אך הסידרה הממכרת הזו היא לא באמת על מה שקורה בתוך זירת הקרקס; היא על אנשים – הן אלה שבאור הזרקורים והן אלה שמאחורי הקלעים – שמאפשרים את ההופעות האלה….ההצלחות והכשלונות שלהם מרגשים באמת.”

קצוות

בכורה:  שני, 21.2, 22:00. גם ב-VOD.           

ציון לשבח – פסטיבל דרום 2010; פסטיבל חיפה 2010.

סיפורה של משפחה החיה בצל התאבדותו של האב בתא מעצר.

מאז האובדן מנסים כל אחד מבני המשפחה למצוא עוגן להישען עליו. שלומי הבכור בורח לסמים. טל הבן השני, מתחיל לצלם את הסרט. גיא הבן השלישי, עובר לישיבה שחורה בירושלים, ואור ושי האחים הקטנים עוברים לפנימייה בבני-ברק. הסרט מלווה במשך שנתיים את ההתמודדות של שי החולם להיות שחקן כדורגל ושל שלומי הנאבק להיות נקי מסמים. שלומי, שיוצא מהכלא, מנסה להשתקם בישיבה בירושלים מה שמשאיר את עליזה אם המשפחה, כמעט לבדה בבית בשדרות, כשכל מה שנותר לה הוא לחלום על חיים טובים יותר לילדיה.
בימוי: טל אביטן; הפקה: ליז אביטן; תסריט: ברכה זיסמן ואלון הרשקוביץ; צילום: טל אביטן; עריכה: אלון הרשקוביץ; מוסיקה מקורית: דרור שימן; עריכת פס-קול: רותם דרור.

הופק ע”י “מכללת ספיר” בסיוע קרן גולדפרב; קרן יהושע רבינוביץ’ – פרויקט קולנוע, הקרן לזכרה של עליזה שגריר ותמיכת קבוצת IDB.

(ישראל, 47 דק’, 2010)

לאהוב את החיה רעה

Love the Beast

בכורה:  שלישי, 22.2, 22:00.

פסטיבל טרייבקה 2009

ומה אם היית כוכב הוליוודי עם אובססיה למכוניות ולמירוצים? היית בודאי קורא כל תסריט שיש בו ולו רמז קל לנושא שאתה אוהב, מתוך תקווה שתוכל לספר סיפור מכוניות ענק? ואז יום אחד אתה פותח את הגראז’ שלך ושם, יושב לפניך, בדיוק הסרט שאתה מחפש.

זה מה שקרה לאריק באנה, וכוכבת המשנה שלו – הפורד ג’י.טי פאלקון קופה – החיה רעה.

אריק מבין שהסיפור הוא עליו, על מכוניתו הראשונה, על חיים שלמים של ידידות. הוא רוצה לבטא את 25 שנות האהבה שלו. סיפור פשוט על אדם אחד עם מערכת יחסים עם מכוניתו הראשונה.

אחרי שנים של רסטורציה יקרה, אריק ושלושת חבריו הקרובים מחליטים לקחת את המכונית לאחד ממרוצי המכוניות המסוכנים ביותר בעולם: ראלי טרגה טסמניה. מבחן קיצוני לאדם ולמכונה.

תוך כדי הדרמות הגדולות של המירוץ, באנה מבקש הדרכה לא רק מחבריו, אלא גם מג’יי לנו, ג’רמי קלארקסון ודר’ פיל.

במאי: אריק באנה (92 דק’, אוסטרליה, 2009)

נזירים בצמרת המצעד

Top 10 Monks

בכורה:  רביעי, 23.2, 22:00. גם ב-VOD.

סיפורה של קבוצת נזירים החיים במנזר אוסטרי מהמאה ה-12, שיצרו היסטוריה בעולם המוסיקה. אלבום של המזמורים הגרגוריאנים שלהם, שהופץ על ידם כסוג של בדיחה דרך אתר וידאו, הפך במהרה ללהיט, המריא במצעדי הפזמונים של אנגליה ונשאר בצמרת הטופ 10 למשך יותר מחודשיים. תוך זמן קצר מצאו עצמם הנזירים בתוך העולם שהכי לא מתאים לאורחות חייהם – עולם הסלבס וכוכבי הפופ. איך הם מתמודדים עם התהילה החדשה שנחתה עליהם לפתע?

בימוי: דנה פרי (29 דק’, ארה”ב, 2010).

להורדת השירים/מזמורים שלהם:  http://www.chantmusicforparadise.com/

צילום בחשיכה: אמנות עיוורת

Dark Light: The Art Of Blind Photographers

בכורה:  רביעי, 23.2, 22:35. גם ב-VOD.

הסרט שלפנינו, בבימויו של הצלם האגדי והקולנוען עטור הפרסים – ניל לייפר, מראה כיצד אנשים יצירתיים עם נכות מצליחים להתעלות מעל המגבלה שלהם כדי ליצור אמנות.

הסרט בודק את הצד האמנותי והחדשני בעבודתם של שלושה צלמים עיוורים – פיט אקרט, ברוס הול והנרי בטלר. דרך עבודותיהם המיוחדות אנחנו יכולים למעשה לראות את העולם, כפי שהוא נראה בדרך כלל בעיניהם של העיוורים.

בימוי: ניל לייפר (30 דק’, ארה”ב, 2010)

להפוך לענקים

Turning into a Giant

בכורה:  חמישי, 24.2, 22:00. גם ב-VOD.

סיפורה קורע הלב של טניה אנגוס, פעם יפהפייה צעירה, שחייה נהרסו בעקבות מצב שנקרא “ענקיוּת” (Giantism). במחלה המעוותת הזו לוקה אחד מכל 100 אלף מבוגרים.  היא יכולה להרוס חיים ואף להרוג.

בגיל 18 גובהה של טניה היה נורמלי –  1.75 מ’. 12 שנה מאוחר יותר היא נתנה קפיצה מטורפת לגובה של למעלה משני מטרים, ולמשקל של 215 קילו. ב-2003 עברה ניתוח שכמעט הרג אותה, אך גובהה המשיך לנסוק. הסרט מביא את סיפורה ואת סיפורם של אחרים שחיים עם המחלה הנוראית הזו. (אנגליה, 2009)

27 בפברואר 12 במרץ

שבועיים שלמים,

עם מגוון מהמם ומשובח במיוחד של סרטים חדשים,

על מהפיכת תרבות הרשת והמדיה הדיגיטלית

מתחילים עם בכורה בלעדית לאחד מהסרטים התיעודיים המדוברים ביותר של השנה האחרונה (נא לא לעשות ספויילרים!!):

קֵאטפיש

Catfish

בכורה:  שלישי, 1.3, 22:00. ישודר במקביל גם ב-yes4

פסטיבל סאנדנס 2010

מותחן תיעודי שהוא תוצר מפתיע של חיינו העכשוויים, שבהם קצת שכחנו שבין פייסבוק לגוגל קיימת גם מציאות בעולם האמיתי. זה סיפור על אהבה, הונאה וחסד, ועל מבוך של קנונייה מקוונת.

בסוף 2007, הבמאים הנרי ג’וסט ואריאל שולמן הרגישו שיש להם סיפור ביד כשהתחילו לתעד את חייו של אחיו של אריאל, ניב (קיצור של יניב. אריאל ויניב שולמן הם בנים של ישראלים לשעבר). לא היה להם מושג שהתיעוד הזה יוביל לכמה מהחודשים המלהיבים והמבלבלים של חייהם.

בימוי: הנרי ג’וסט, אריאל שולמן (79 דק’, ארה”ב, 2010)

מומלץ מאד להיכנס לאתר האינטראקטיבי של הסרט: http://www.iamrogue.com/catfish

ניו-יורק טיימס: “זהו, By Far, אחד הסרטים המסקרנים של השנה“;

JoBlo.com: “ארבעים הדקות האחרונות של הסרט יקחו אתכם לרכבת הרים רגשית שלא תצליחו להשתחרר ממנה במשך ימים“.

Financial Times:הסרט ההיצ’קוקי הטוב ביותר שהיצ’קוק לא ביים

ניו-יורק מגזין: “סיום מטלטל

USA Today: “כדי לא לגלות יותר מידי ולעשות ספויילר לחווייה מרתקת, בואו נגיד רק את זה: תראו את קאטפיש!

בוסטון גלוב: “זה מתבקש לראות את קאטפיש, ולו רק בגלל הויכוחים המצויינים שיהיו לכם בדרך הביתה”;

Indiewire: “תעלומה ביזארית ולחלוטין בלתי-צפוייה”

חוזרים קצת אחורה, אל הסיפור המרתק על האנשים שהתחילו את כל העסק, ובישרו את תחילת המהפיכה:

מהפכני עמק הסיליקון

The Real Revolutionaries

בכורה:  ראשון, 27.2, 22:00. גם ב-VOD.

מאת הכותב של הסרט זוכה אוסקר® 2010 “הלגונה הסודית” מארק מונרו, מגיע סיפור לידתו של סיליקון וואלי, העמק ששינה את העולם.

שמיניית פיירצ’יילד“, כך נקראה קבוצה של שמונה אנשים שפרשה מעבודה עם הפיסיקאי זוכה פרס הנובל וויליאם שוקלי, כדי להקים מספר רב של חברות, כולל ענקית המעבדים אינטל. האנשים הללו עזרו לארגן מחדש את העולם והפכו לכוח המניע מאחורי העידן הדיגיטלי כאשר בנו את סיליקון וואלי מן המסד.

בעוד שמהפכנים נתפסים בד”כ כפרועים ומרדנים, שמיניית פיירצ’יילד היתה ההיפך המוחלט – אנשים מבריקים ושקטים, אך חדשניים ונועזים.

נחישות, קנאה, גאווה מקצועית ופשוט אושר להפוך את הבלתי-אפשרי לאפשרי – כל אלה הניעו את האנשים הללו לבנות את העתיד.

זהו סרט בקצב מהיר, שמסופר בחדשנות ויזואלית, ומביא חלק לא מוכר בהיסטוריה שכמעט כולנו מושפעים ממנו.

בימוי: פול קראודר (79 דק’, ארה”ב, 2010)

ממשיכים בתמונת מצב נוכחית של המהפיכה – שלטון הנטוקרטים:

אני המדיה

I am the Media

בכורה:  רביעי, 9.3, 22:00. גם ב-VOD.

טכנולוגיות התקשורת החדשות – האינטרנט, הפלאפונים וכל מכשירי המולטימדיה – מביאים לשינוי היסטורי ולנקודת מפנה בתולדות האנושות. אם מרשל מקלוהן תבע בעבר את המונח – “המדיום הוא המסר” (“The Medium is the Message”), היום כבר יש לומר – “אני היא המדיה” (“I am The Media”).

בעבר שלטו בידע, וכתוצאה מכך – גם בפוליטיקה ובכלכלה – בני המעמד האריסטוקרטי, שהחזיקו באדמות ובעבדים. עם המעבר לתקשורת המונית ולמילה הכתובה – הידע עבר לידיהם של המעמד הבורגני, שהחזיק בכסף ובאמצעי הייצור. היום, במאה ה-21, אנו ניצבים שוב בפני פרשת דרכים. מי ששולט כיום בידע הם ה”נטוקרטים” – אותה אליטה של אנשים עם יכולות חיפוש, יצירה ושליטה באינפורמציה, שעוברת ברשת. הם השולטים בעידן שלנו, הם אלו שמייצרים את התוכן והם גם אלו שמספקים אותו לצרכנים החדשים, שדורשים אותו.

הדוקו המהורהר שלפנינו עוסק בהתהוות החדשה של השולטים בתוכן ובמידע במאה ה-21 ומנתח את המהפכה שעוברת החברה האנושית, מהפכה לה אנו עדים בימים אלה.

בימוי: בנג’מין ראסאט (54 דק’, צרפת, 2010)

עוברים למושגים שהרשת שינתה מהיסוד, למשל מהי סודיות ומה זו הדלפה:

ויקיליקס: מהפיכת ההדלפה המקוונת

Wiki Rebels

בכורה:  רביעי, 2.3, 22:00

העיתונאים השבדיים ג’ספר הואר ובוסה לינדקוויסט מביאים את הסרט הראשון שצולל עמוק לתוך סיפורו של האתר המדובר ויקיליקס והאנשים שעומדים מאחוריו.

במשך כששה חודשים עקבו יוצרי הסרט אחר ארגון המדיה המסתורי והעורך האניגמטי שלו ג’וליאן אסאנג’. הם נוסעים למדינות בהן פועל ויקיליקס, מראיינים אנשי מפתח בארגון (כולל תיעוד אינטימי של אסאנג’), ומביאים מבט אל דרכי הפעולה והפילוסופיה שמאחורי הארגון.

(57 דק’, שבדיה, 2010)

במהלך הערב כולו ישודרו סרטים הנוגעים להסתרת סודות השלטון מפני הציבור, כולל הסרטים:

האיש המסוכן ביותר באמריקה

The Most Dangerous Man In America

רביעי, 2.3, 23:00. גם ב-VOD.

מועמד לאוסקר® 2010.

1971. אמריקה עמוק בוייטנאם – מלחמה מלוכלכת, שהתבססה על שקרים והונאה. אדם אחד מתוך המערכת, חמוש ב-7000 מסמכים עם סיווג של “סודי ביותר”, מדליף את האמת לניו-יורק טיימס. סיפורו של דניאל אלסברג.

בימוי: ג’ודית ארליך, ריק גולדסמית’ (92 דק’, ארה”ב, 2009)

סודיות

Secrecy

רביעי, 2.3, 20:35. גם ב-VOD.

הסרט בודק את המתח בין ביטחון האומה לבין יכולתה לתפקד כדמוקרטיה. האם סודיות ממשלתית היא “הדרך לניצחון במאבקנו מול הטרור” או בעצם עקב אכילס לדמוקרטיה? תלוי את מי שואלים…

בימוי: רוב מוס. ארה”ב, 2008.

או מהי פרטיוּת:

חיים חשופים

We Live in Public

בכורה:  שלישי, 8.3, 22:00. גם ב-VOD.

פרס השופטים – סאנדנס 2009

קצת אחרי האח הגדול של אורוול והרבה לפני האח הגדול הטלוויזיוני, גו’ש האריס שידר און-ליין את הניסוי “אנחנו חיים בפומבי”.

זהו סרט על השפעת הרשת והמדיה על האינטראקציה האנושית, דרך נקודת מבטו של איש החזון וחלוץ האינטרנט ג’וש האריס. האריס נחשב לסנדק של סצינת האינטרנט בניו-יורק בשנות ה-90. הוא נודע במסיבות המטורפות שלו, כמו גם בחידושים ובהמצאות שלו – הצ’אטים, הסטרימינג אודיו, רשת הטלוויזיה המקוונת הראשונה. אז מדוע לא הפך לשם דבר בהיסטוריה? משום שלקח את הניסויים שלו ברשת ובצריכת מדיה רחוק קצת יותר מידי.

במשך עשור תיעד הבמאי עטור הפרסים אונדי טימונר (“דִיג!” ו”בוא אלינו, אלינו לכת”, אותו נשדר מוקדם יותר באותו ערב) את הניסויים המדהימים של האריס ואת העליות והמורדות שלו  – מהמושך בחוטים למריונטה, ממליונר למוקצה ומרושש.

סיפורו הוא קריאת אזהרה מזעזעת לגבי מה צופן לנו העתיד כאשר, יותר ויותר, אנחנו חיים, עובדים ואוהבים באמצעות מדיה וטכנולוגיה.

בימוי: אונדי טימונר (90 דק’, ארה”ב, 2009)

איך מוצאים את גארי?

Where is Gary?

בכורה:  שני, 7.3, 22:00. גם ב-VOD.

הסיפור מתחיל כשהבמאי הדוקומנטרי ג’אן-בפטיסט דומונט, או “ג’יי.בי”, נעקץ ע”י בחור בשם גארי בתחנת רכבת בבריסל. גארי הזה טען שגנבו לו את הארנק, שהוא תקוע שם וצריך 80 יורו כדי לחזור הביתה לנורבגיה. ג’יי.בי נפל למלכודת, אך כשעשה על גארי גוגל, הוא הבין עד מהרה שגארי הונה אנשים רבים, בכל רחבי אירופה, במשך שנים רבות.

מיהו הבחור המרתק הזה שמכופף את האמת כדי להתפרנס?

ג’יי.בי מחליט להשיק חקירה אינטראקטיבית שאפשר לעקוב אחריה און-ליין. לא מתוך נקמנות כמו מתוך סקרנות גרידא. הוא מקציב לעצמו עשרה שבועות למצוא את גארי בעזרת שאר הגולשים.

פעמיים בשבוע הוא מפרסם Webisode שמראה את ההתקדמות תוך שהוא מתקרב לדד-ליין.

הסרט הופך לדוקומנטרי אינטראקטיבי. ההשתתפות של הגולשים היא מפתח עיקרי בהתפתחות הסיפור. אפילו אמצעי התקשורת מתחילים להתעניין.

ג’יי.בי מגיע לתוצאות בלתי-צפויות. בינתיים עולות גם שאלות רבות – למשל, כיצד למנוע מהחיפוש הזה להפוך לציד אדם? מה לגבי פרטיות? איזה תפקיד ממלא פייסבוק? והאם בכלל גארי אמיתי?

בימוי: ג’אן-באפטיסט דומונט (52 דק’, בלגיה, 2010)

עוברים לתופעות חזקות ברשת של היום, למשל, עולם הסקנד-לייף:

האווטאר שלי ואני

My Avatar and Me

בכורה:  שני, 28.2, 22:00. גם ב-VOD.

סיפורו של יוצר דוקומנטרי מתוסכל, שמחליט לאמץ זהות חדשה ובורח לעולם וירטואלי בצד השני של מסך המחשב שלו. הוא מתחיל לשחק ב-“Second Life”*  – משחק הרשת, שמטשטש בין הדמיון למציאות, בין החיים של השחקנים לחיים הוירטואליים של הדמויות שלהם; ממציא לעצמו דמות וירטואלית בשם מייק פראוד ובמהרה מתאהב בדמות הנשית המיסתורית –  הלנה. היא גם זו שעוזרת לו לשדרג את תדמיתו ומדריכה אותו בנבכי העולם הדמיוני. בשלב מסוים הלנה אף הופכת להיות יותר משמעותית בחייו של הבמאי ממשפחתו וחבריו האמיתיים.

המציאות והדמיון מתערבבים בסרט המיוחד הזה ולא ברור האם בסופו של דבר ימצא הבמאי במשחק את מה שהוא מחפש בחייו האמיתיים או שבסוף תאבד לו לגמרי תחושת המציאות.

בימוי: בנט מילטון, מיקל סטולט  (52 דק’, דנמרק, 2010)

* עולם וירטואלי אינטרנטי (חינמי) מרובה משתתפים בגרפיקה תלת מימדית. לכל משתתף יש דמות (אווטאר) שאיתה הוא יוצר אינטרקציה במגוון פעולות, שדומות לעולם האמיתי, אל מול הדמויות האחרות. קהילת “סקנד לייף” מונה כבר יותר מ-2 מיליון חברים והיא רק גדלה מיום ליום.

והנה במאי נוסף שצולל לעולם הסקנד-לייף:

חיים, גירסה 2.0

Life 2.0

בכורה: ראשון, 6.3, 22:00. גם ב-VOD.

פסטיבל סאנדנס 2010.

מידי יום ביומו, בכל פינה בעולם, מאות אלפי משתמשים עושים לוג-אין לסקנד-לייף, העולם הוירטואלי שלא שונה בהרבה מזה שלנו. הם נכנסים למציאות חדשה, כאוואטרים – אלטר-אגואים דיגיטליים שמייצגים מציאות, פנטזיה או שילוב בריא של שניהם. במרחב הזה שולט האסקפיזם, יחסים נוצרים, כלכלה משגשגת, והגבולות בין העולם הזה לבין המציאות מִטשטשים.

במאי הסרט צולל עמוק אל הליבה של האינטראקציה האנושית הזו באמצעות האווטאר שלו. הוא מצליח ליצור דרמה אנושית שמכריחה אותנו לשאול שאלות לא רק על מי אנחנו, אלא על מי אנחנו רוצים להיות.

בימוי: ג’ייסון ספינגארן-קוף (100 דק’, ארה”ב, 2010)

ואי-אפשר בלי אחד העיסוקים הלוהטים ביותר ברשת – דייטינג מקוון

המדריך לדייטינג באינטרנט

Wink, Meet, Delete: An Internet Guide to Dating

בכורה:  חמישי, 3.3, 22:00. גם ב-VOD.

דייטינג באינטרנט – בין אם מתאים לכם או לא – איז היר טו סטיי. 15 מליון איש בבריטניה לבדה הם סינגלים, ומחצית מהם נמצאים עכשיו און-ליין, מחפשים אהבה. הבמאית עטורת הפרסים סו בורן, יוצאת לבדוק מה עושה התופעה הזו, המתעצמת בעקביות, לאנשים ולמערכות יחסים.

עם למעלה מ-16 אלף איש בבריטניה שפותחים פרופיל חדש באתרי היכרויות מידי יום ביומו, ברור שהתפיסות לגבי הנושא שנחשב פעם לטאבו – השתנו מן היסוד.

הסרט מזמין אתכם להצטרף לאלה שהתפתו לקסם של דייטינג און-ליין, שמסבירים איך הכל עובד. ואילו חוויות עברו.

עוד נשדר:

אוטוסטרדת המידע ההודית

In For Motion

ראשון, 27.2, 20:55

מסע באוטוסטרדת המידע של תחום ה-IT (מערכות מידע) בהודו. בשני העשורים האחרונים, תחום ה-IT (אנו מבארים עבור כל אלה שלא עובדים בחברות גדולות – הכוונה לשימוש בטכנולוגיה לצורך ניהול ועיבוד מידע) צומח בקצב מסחרר. בהודו מרגישים היטב את ההשלכות. הודים רבים מצאו עבודה בחברות מחשבים או במוקדי שירות טלפוניים ורמת החיים שלהם עלתה פלאים.

הבעיה היא שנדמה שאנשים מאבדים קשר להיסטוריה ולזהות התרבותית שלהם. הבמאי מביא מקבץ מרתק של סיפורים על אנשים שחייהם השתנו.

בימוי: אנירבאן דאטה (הודו/פינלנד, 2008)

מהפכת הרשתות המקוונות

US Now

ראשון, 27.2, 23:25

דוקו פורץ דרך על הכוח של שיתוף הפעולה, שמאפשר האינטרנט והאימפקט הפוטנציאלי שלו על החברה כולה.

בדירת הסטודנטים שלו בקולצ’סטר, ג’ק האו צמוד למסך המחשב שלו – הוא בוחר את ההרכב של אֶבְּסְפְליט יונייטד שישחק מול אלדרשוט בחצי גמר גביע ההתאחדות האנגלית לכדורגל. ג’ק נמנה על 35 אלף אוהדים אחרים שעושים בדיוק את אותו הדבר. האוהדים האלה הם הבעלים והמנהלים של המועדון, והכל מנוהל ברשת חברתית און-ליין.

גם בנק בשם זוֹפָּה עובד במודל דומה – כל לקוחותיו הם גם מנהליו; ו-CouchSurfing זו בעצם רשת מקוונת שבאמצעותה מחליפים בתים בין זרים.

המשותף בין המיזמים: שקיפות, בחירה עצמאית, השתתפות פתוחה. כל אלה נהיים יותר ויותר חלק מהמיינסטרים של החיים החברתיים והפוליטיים שלנו.

אבל החידוש הוא זה: אם רשתות מקוונות של אנשים יכולות להריץ ארגונים מורכבים כמו מועדוני כדורגל ובנקים, האם הן יכולות גם להמליך ולהפיל פוליטיקאים ולנהל ממשלות? בפעם הראשונה בהיסטוריה, טומן בחובו המבנה הרדיקלי של הרשתות החברתיות, שמתארגנות עצמאית, אופציה אמיתית לשינוי מבנה השלטון לעד. בימוי: איבו גורמלי (60 דק’, אנגליה, 2009)

www.usnowfilm.com

ראניה, מלכת היוטיוב

Rania, The Youtube Queen

שני, 28.2, 20:10.

ראניה, מלכת ירדן, אחת מהנשים המפורסמות והמשפיעות בעולם, השיקה ערוץ משלה ביוטיוב, בכדי ליצור דיאלוג עם העולם על דרך החיים המוסלמית. ראניה, ששמה נכלל ברשימת מאה הנשים החזקות בעולם של פורבס, מדברת בכנות על משימתה. היא רוצה לנפץ את הסטראוטיפים הרגילים בין המוסלמים לבין המערב. הסרט מלווה את המלכה היפהפייה כשהיא מתכוננת לשידור ביוטיוב. היכונו לאינסַייט נדיר ומרענן לאחד העימותים החזקים של העת האחרונה בין האסלאם למערב, שאנחנו בישראל, כרגיל, נמצאים בטבורו….

בימוי: בת’ ג’ונס (52 דק’, אנגליה, 2008)

גוגל בייבי

שני, 28.2, 23:00. גם ב-VOD.

זוכה פסטיבל דוקאביב 2009

מסע בין שלוש יבשות המגולל את סיפורה של תעשיית ייצור התינוקות בעידן הגלובליזציה.
דורון, יזם ישראלי מציע שירות חדש – הפקת תינוקות. מהמחשב בבית, הלקוחות בוחרים את המטען הגנטי הרצוי והוא עושה את השאר: זרעים נשלחים במיכלים קפואים למעבדה בארה”ב, ביציות נקנות דרך האינטרנט ועשרות עוברים מיוצרים, מוקפאים ונארזים במיכלי חנקן נוזלי. העוברים מוטסים במשלוח אווירי להודו – שם הם מוחדרים לרחם של פונדקאיות מקומיות.
באנאד שבצפון הודו מציעה ד”ר פטל “חממה” לגידול תינוקות בתנאים מערביים: מהרגע שמוחדר עובר לרחם של פונדקאית היא נדרשת להיות בהשגחה ובפיקוח רפואי צמוד 24/7 במשך תשעה חודשים. הלקוחות אמורים לבוא לאסוף את התינוק במזל טוב בתום תקופת ההריון .

בימוי: ציפי ברנד פרנק (75 דק’, ישראל, 2009)

ניאוף וירטואלי

Virtual Adultery & Cyberspace Love

שני, 28.2, 24:20.

מיליונים כבר נרשמו לאתר המצליח “Second Life”, עולם וירטואלי תלת-מימדי און-ליין  ואימצו לעצמם דמויות פיקטיביות שיְיָצגו אותם. אבל מה קורה כאשר דמות פיקטיבית כזו מתאהבת ואנשים חיים בתוך הפנטזיה הזו יותר מאשר במציאות? קרולין האמריקאית, התאהבה בדמות של גבר לונדוני. עבורה זה נשמע הגיוני לגמרי. עבור בעלה והילדים – הרבה פחות. הסרט הזה מספר על אנשים כמו קרולין, שמסכנים הכל בעבור נזיד הבטחות וירטואלי, שמתקיים על מסך המחשב בלבד.

בימוי: פרגוס או’ברייאן (40 דק’, בריטניה, 2007)

גוגל – מפעל החשיבה

Google, The Thinking Factory

חמישי, 3.3, 21:00. גם ב-VOD.

מה אנחנו יודעים על גוגל חוץ מהעובדה שזהו מנוע החיפוש הכי מפורסם בעולם? הבמאי קיבל גישה ל”גוגלפְּלֶקְס” בקליפורניה. באמצעות ראיונות עם מנהלים, משקיעים, יועצים ו…משתמשים – מנסה הבמאי לחשוף את הכוונות האמיתיות של ענק האינטרנט.

בימוי: גיל קייאט (52 דק’, צרפת, 2007)

מחוברים לסקס

Hooked

חמישי, 3.3, 23:05

בתרבות ההומואית הגלישה באינטרנט במטרה לפגוש גברים ולהשיג סקס מיידי- קרוזינג- הפכה לבילוי מרכזי. באמצעות קרוזרים “מקצועיים” אנו נחשפים לחוקי עולם הפיק-אפ האינטרנטי אבל גם לסיפורים על בדידות והתמכרות למין. בימוי: טוד אלברג.

וידויה של בלוגרית הסקס

The Sex Blog Girls

ראשון, 6.3, 23:30

סיפורה של אבי, בלוגרית סקס שההרפתקאות המיניות שלה משכו רבע מליון קוראים בחודש ופורסמו כספר שהפך לרב-מכר. אבי מזמינה אותנו אל עולמן של בלוגריות הסקס, ומפגישה אותנו עם הבלוגריות החמות ביותר. בימוי: ראסל ברנס. אנגליה,2007.

הגיימרים

Second Skin

שני, 7.3, 20:20. גם ב-VOD.

והנה עוד סרט על גיימרים – אבל כאן מזווית אחרת. זהו מבט אינטימי ומטריד על אנשים, שחייהם השתנו בעקבות ז’אנר משחקי ה-MMO (MassivelyMultiplayer Online). באמצעות שלושת המשחקים הפופולאריים Warcraft, Second Life, Everquest מיליוני משתמשים “חיים” במרחב הווירטואלי. בסרט אנו פוגשים זוג שהתאהב בלי להיפגש אף-פעם; גיימרים נכים, שקיבלו משמעות חדשה לחיים; כאלה שנאבקים בהתמכרות למשחק; פועלי סווט-שופ סיני; יזמים עשירים; מנהיגי ארגונים – כולם חיים בעולם שלא ממש קיים.

הבחירה הרשמית של הפסטיבלים היוקרתיים HotDocs; SXSW; Boston Film Festival  2008; דוקאביב 2009.

בימוי: חואן קרלוס פינאירו אסקוריאצה (94 דק’, ארה”ב, 2008)

הטוקבקיסטים

שני, 7.3, 23:00. גם ב-VOD.

מיהם הטוקבקיסטים ומה דוחף אותם להשמיע את דעתם? האם מדובר בגלגול של הישראלי המתלהם? סרט על אנשים אובססיבים וחדורי רוח קרב ועל עורכי האתרים הנאלצים להתמודד איתם.

בימוי: צביקה בינדר.ישראל 2007.

זה לא משחק

Beyond The Game

רביעי, 9.3, 20:35.

מבט מרתק על המשחק המתוחכם המקוון וורקראפט (Warcraft), עולם וירטואלי מיוחד במינו ברשת. הסרט עוקב אחר השחקנים הטובים בעולם במהלך אליפות העולם במשחקי מחשב – סקיי הסיני (האלוף הנוכחי) וגראבי ההולנדי (האלוף הקודם) – עד לדו-קרב הסופי, סוג של מערבון מעודכן, שבו לא ברור תמיד מה המציאות ומה המשחק.

בימוי: יוס דה-פוטר (76 דק’, הולנד, 2008)

החופש למקסס

Rip! The Remix Menifesto

רביעי, 9.3, 23:00. גם ב-VOD.

חביב הקהל, IDFA 2008

צעירים במועדון נכנסים לאקסטזה לצלילי די-ג’יי שנותן בראש.

הדי-ג’יי, גירל טוק (Girl Talk), מוציא את הטראקים הקסומים האלה מתוך הלפטופ שלו. הוא המאסטר של אמנות המאשאפ (mash-up), מונח שמתאר הכלאה היברידית של סאמפלים ממוסיקה קיימת, לכדי יצירה חדשה.

העניין הוא שבמהלך יצירת המאשאפ, נחשף האמן למעשה לתביעות. מדוע? משום שחוקי הקניין הרוחני וזכויות היוצרים אינם מתירים להשתמש באופן חופשי ביצירות של אחרים.  אז האם גירל טוק, שמככב במצעדים עם השירים מבוססי הסאמפלים שלו הוא מופת לכוח היצירה העממי או בעצם פיראט מפר זכויות?

במאי הסרט, ברט גיילור, אקטיביסט רשת, מתנגד לחוקי זכויות היוצרים, שהופכים את הצגת המוסיקה של האמן האהוב עליו ביותר בסרטו לפשע (אם היה צריך לשלם על כך תמלוגים – זה היה הופך לסכום מזעזע, שאף אחד לא יכול היה לשלם).

במניפסט קולנועי אטרקטיבי, עדכני וקצבי (שהוא בעצמו סוג של מאש-אפ, עם אתר אינטרנט פעיל opensourcecinema.org שבאמצעותו יכול הציבור להשפיע ולשנות את הסרט כל העת) – גיילור נרתם לטובת כל מי שמשתמש במוסיקה קיימת כדי ליצור משהו חדש.

בבסיס העניין עומד הרצון לרוח יצירתית חופשית ומרגשת, שמאפשרת אוטוסטרדת המידע, כזו שממוטטת את החומות שבין יוצרים ומשתמשים. זהו העידן המקוון של הפוסטמודרניזם הותיק.

גיילור וגירל טוק משמיעים כאן צפירת אזהרה דחופה לדור יוצרי המחשב וגולשי הרשת –  שמַפרים זה את זה במין אבולוציה מסחררת – ומשרטטים את קווי החזית של המלחמה.

בימוי: ברט גיילור (80 דק, קנדה, 2008)

* * *

Check Also

אודיו: שיחה עם במאי “פרזיטים”

הנה שיחה עם בונג ג’ון הו, במאי “פרזיטים” שתפו עם חבריםFacebookTwitterLinkedin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.